vineri, 4 octombrie 2013

Aiurea prin Turcia no. 4 - Side, Aspendos, Selge (Altinkaya)

Templul lui Apollo - Side
Side
Cappadocia e  frumoasa si plina cu de toate, dar dintr-o vacanta de doua saptamani, nu ne-a lasat inima sa-i alocam decat 7 sau 8 zile, nu mai tin minte exact. Una la mana, ca fiind cu masina, trebuia sa incepem sa ne retragem usor spre tara-muma, si a doua, ca pe drumul asta de retragere mai erau inca o caciula de lucruri de vazut. Pentru ca cine crede ca Turcia e doar Istanbul si ceva statiuni all-inclusive, se inseala amarnic. Tara asta e mare, variata, plina de cultura si istorie, si drept sa zic statul cu burta in sus la plaja 7 zile cu berea in fata mi se pare bataie de joc in cazul dat.

pisoi cu con de inghetata
Deci... ne strangem noi catrafusele si o luam in jos geografic vorbind, cu trecere peste un lant muntos care cred ca-i Taurus, sau asa ceva, cu directia Marea Mediterana. Mai precis Side, oras antic destul de proeminent pe vremea lui. Gasim cazare la pret de cort in curtea unui nene (mama ce smochin enorm avea...) si ne repezim direct in apa, dupa o zi de transpirat in masina. Apa...calda, evident. Seara ne apucam si de plimbari.

Dondurmaaaaa
O chestie haioasa: soseaua care intra in oras trece exact printre ruinele portii grecesti antice. Ai senzatia ca intri direct in istorie pe acolo. Bine, dupa ce treci de poarta asta si de ruinele amfiteatrului si ale orasului vechi, te izbeste direct in plex latura comerciala a litoralului turcesc: tarabe si tarabute cu rahat, argint, kebab, baloane, colace, ace, brice si toate celelalte. Un fel de marele bazar, dar in aer liber. Exact de cand am intrat in Side si pana la sfarsitul calatoriei am regretat din tot sufletul mancarea aia minunata din Cappadocia. de aici incolo, cu mici exceptii, intrasem in regatul saormei la lipie...

Aspendos
Altfel, Side are farmecele lui, templul lui Apollo fiind cel mai fotografiat. Dar nu stiu de ce, nu mi-a picat chiar la inima.

La cativa kilometri de Side in schimb se afla Aspendos: cel mai bine pastrat teatru in aer liber din cate am vazut eu (si probabil si altii). Este atat de frumos si de intreg ca se tine acolo un festival anual international de opera si balet. Am probat si noi cu uimire, si are intr-adevar o acustica uluitoare. Nu stiu ce ingineri aveau aia si cu ce calculau.... Chestia e, ca si la multe alte obiective turistice din Turcia vizitate in august, ca te scorojesti de la caldura. Mie mi s-au inmuiat piciorusele pe acolo. Dar clar nu trebuie ratat, e prea frumos. Si ca amuzament, pe scena teatrului sunt niste gladiatori care te invita sa ii invingi cu sabia in lupta dreapta (fotografiile te asteapta la iesire contra cost...)

Batalionul de babe - Selge
Si inca o excursie pe care am facut-o in zona Side: Selge (sau Altinkaya, numele modern), un vechi oras roman pe varful muntelui. Care are si el amfiteatrul lui, acareturi si asa mai departe. Dar nu asta a fost partea interesanta: de cand am parcat masina, am remarcat o babuta care venea in goana spre noi. Initial, am crezut ca am gresit cu ceva... Ei bine, nu. Dupa ce au mai rasarit inca doua babute, care au insistat sa ne fie ghide prin bolovanii aia, ne-am linistit. Era comisia de primire. Si cum am ajuns sus la amfiteatru, si-au desfacut boccelutele, pe care nu le remarcasem pana atunci, si au incercat sa ne vanda margelute, carpe, baticute si alte minuni. Nu am cumparat nimic, dar le-am dat ceva bani pentru servicii. Au parut usor jignite ca nu ne-a placut nimic, dar le-a trecut repede.
Selge (Altinkaya)

Pe drumul de intoarcere, care e frumos, alpin si verde, am salvat si niste testoase de la sinucidere. Sau le-am intors din drum, depinde cum privesti situatia....



Tot pe acolo e un canion dragut pe care se face rafting - Koprulu - si unde am mancat cel mai bun pastrav din viata mea. Am zis!

Cat despre urmatoarele drumuri...in episodul viitor...













Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu