joi, 10 octombrie 2013

Aiurea prin Turcia no. 5 - Kemer, Phaselis, Chimera, Olympos

Phaselis - golful mic
Dupa Side, am continuat calatoria pe malul marii, cu directia generala Istanbul. Si am ajuns in vechea Lycie, mai precis la  faimosul Kemer...

Kemer e o destinatie turistica foarte cunoscuta la noi, cu hoteluri de 5 stele ultra all-inclusive. Nu pun poze de acolo, cine vrea poate sa rasfoiasca orice brosura turistica, la alegere. Cred ca daca pleci in concediu in conditiile astea, poate fi... hmmm... interesant, sa zicem. Dar daca ajungi ca simplu calator cu cortul la purtator, s-ar putea sa ai o mare deziluzie. In spatele complexurilor hoteliere instelate si palmierate e o nenorocita de straduta comerciala de unde poti cumpara numai blanuri si aur. Ma rog, si ceva suveniruri de prost gust. Si doua-trei saormerii, cu mancare mai proasta ca la Gara de Nord. Noi am fost foarte dezamagiti. Poate de cealalta parte a gardului o fi mai bine, totusi....

Un phaselisian autentic
Am incercat sa gasim un camping in zona. Ala "municipal" arata ca dracu' (ce deziluzie dupa Cappadocia), si mai era unul, Sundance cred ca se numea, la care am ajuns destul de greu. Am fost primiti sa aruncam o privire, dar cu foarte mare reticenta. Dupa cum se purtau cu noi, ma asteptam sa gasesc o colonie de nudisti sau de swingeri, sau ceva similar. Am aruncat privirea deci... foarte diferit de alte campinguri. Nu te lasau cu masina inauntru, corturi ascunse prin tufe, plaja aproape pustie, yoga, thai massage, genul asta. Si fucking expensive, fata de altele. Si cum nu prea merita deranjul pentru o noapte, ne-am intors in Kemer in cautare de pensiune. Am gasit ceva destul de janghinos condus de niste rusi care pareau mai obisnuiti cu kalasnikoavele decat cu hotelaria...dar pentru o noapte chiar nu conta.
Phaselis - strada principala

Barcute cu turisti
Si a doua zi am inceput sa ne invartim in zona, ca auzisem ca ar fi lucruri frumoase de vazut. Prima oprire: Phaselis. Frumos orasel antic cu apeduct, teatru, terme si trei golfulete, transformat acum in muzeu si vizitabil de la 7.30 dimineata la 7 seara, contra unei mici taxe de intrare. Absolut superb. Poti face baie in golfulete, si e o senzatie nemaipomenita sa vezi ruinele din jur si peisajul spectaculos in timp ce inoti. Are si magazinel, terasa, dusuri (cu niste viespi gigantice atrase de apa, dar aparent inofensive, noi am scapat negauriti). In esenta, nu e de ratat. Iti da o senzatie incredibila de liniste si frumos, dupa ce ai dat cu nasul in turismul intensiv de alaturi.
Umbra...

Pe mine m-a incantat mai ales partida de inot in fostul golf comercial, mic-micut si bine protejat de un dig. Poti inota pana la dig, care e la cativa centimetri sub oglinda apei, si te poti aseza in fund pe el ca sa admiri peisajul. Daca nu sunt valuri, ca altfel te alegi cu fundul julit. Zona excelenta de snorkel...






Chimera - fara carnati...
La cativa pasi de acolo, Chimera. Un urcus lejer de jumatate de ora prin padure (dupa plata unei mici taxe) pe o poteca cam prea bine amenajata, si ajungem la ceva ce la noi e cunoscut ca "focurile vesnic vii". Si ce mai focuri... multe si vesele, rasarind din stanca. Yanartas se numeste stanca pe care ard ele, ceea ce inseamna in traducere chiar "stanca in flacari", si se crede ca in vechime era un reper pentru corabiile de pe mare, ca un fel de far. Si ca sa vezi, muntele pe care e respectiva stanca se numeste Olympos...unul din cei vreo 20 de munti Olimp din antichitate. Frumoasa Chimera, si poetica. Desi pe mine m-a dus cu gandul la carnati prajiti in varf de bat la un foc mic si vesel. Niet kultur...








O luam la picior in jos repejor, ca mai aveam ceva de vazut in ziua aia. Acum imi pare tare rau ca ne-am grabit asa si am inghesuit atatea lucruri frumoase intr-o singura zi. Singura scuza e ca nu stiam cat de frumoase sunt, altfel dintr-o zi faceam trei, cel putin.

Unde se varsa raul
Deci, spre Olympos. Alt orasel antic, alta plaja minunata, cu un raulet care se varsa in mare, stanci, padurice de pini, ruine, apeducte... ce mai, paradis. Drumul merge pe valea respectivului rau, printre ramasitele vechiului oras, pe langa apeductul care functioneaza acum ca dus, ca sa dai jos sarea de pe tine dupa ce ai iesit din mare. Ne-a prins intunericul acolo, cu umbre misterioase si mii de lilieci...

Dusul din Olympos
Satul de langa este foarte hippie, cu casute in copaci si terase boeme, si turistii sunt pe masura:  colorati si veseli. E un loc in care ti-ai pierde cu mare placere cateva zile (mai tarziu mi-am adus aminte de genul asta de atmosfera in Samothraki). Am gasit cazare intr-o casuta si am petrecut o seara placuta cu o bere rece in fata.
Si nu am regretat Kemerul nici o secunda!
Olympos, pe un mal frumos...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu